Nowe marki i galerie
Nasycenie centrami handlowymi w Polsce jest większe niż średnia europejska. W planach są jednak kolejne obiekty.
– To był dobry rok na rynku powierzchni handlowych w Polsce. Do pierwszych dni grudnia oddano do użytku obiekty handlowe o łącznej powierzchni 650 tys. mkw. To o 33 proc. więcej niż w 2014 roku – mówi Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL.
Podaje, że obecnie w budowie jest 566 tys. handlowych mkw., z czego 94 proc. przypada na centra handlowe. – Odnotowaliśmy wzrost sprzedaży detalicznej i dobre wyniki PKB. Poziom siły nabywczej i coraz większa świadomość znaczenia marek wśród Polaków wpływa na decyzje firm o debiutach i ekspansjach – dodaje Anna Wysocka.
Co na rynku
Na początku grudnia 2015 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosiła blisko 13 mln mkw., z czego najwięcej – 9,3 mln mkw. (71 proc.) – przypadało na centra handlowe, natomiast 3,5 mln mkw. (27 proc.) na parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe. Około 0,2 mln mkw. (2 proc.) to centra wyprzedażowe – podaje JLL.
Z wynikiem na poziomie 241 mkw. na tysiąc mieszkańców pod względem średniego nasycenia powierzchnią w centrach handlowych Polska pozostaje powyżej średniej europejskiej (ta wynosi 202 mkw.). Jesteśmy jednak poniżej średniej dla Europy Zachodniej – 262 mkw. Z tego powodu oraz ze względu na rosnącą gospodarkę nasz kraj...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta